Zasady pracy szkoły obowiązujące w I Liceum Ogólnokształcącym im. Leona Kruczkowskiego w Tychach w okresie od 17 maja 2021 r.
do 25 czerwca 2021 roku
Informacje dla uczniów i rodziców
W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 29 kwietnia 2021 roku (Dz. U. z 2021 r. poz. 824) w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadza się zasady pracy szkoły w okresie od 17 maja 2021 roku do końca zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2020/2021.
I. Organizacja kształcenia.
- W okresie od 17 do 30 maja 2021 r. w związku z wprowadzeniem nauczania hybrydowego ustala się następujący harmonogram zajęć dydaktycznych:
- od 17 do 21 maja 2021 roku
- naukę w szkole w trybie stacjonarnym realizują klasy: 2c, 2d1, 2d2, 2e, 2c-n, 2e-n
- naukę w trybie zdalnym realizują klasy: 1c, 1d1, 1d2, 1e, 2ce-n, 2d1-n, 2d2-n
- od 24 do 28 maja 2021 roku
- naukę w szkole w trybie stacjonarnym realizują klasy: 1c, 1d1, 1d2, 1e, 2ce-n,
2d1-n, 2d2-n
- naukę w trybie zdalnym realizują klasy: 2c, 2d1, 2d2, 2e, 2c-n, 2e-n
- od 31 maja 2021 roku naukę w szkole w trybie stacjonarnym realizują wszystkie klasy.
- Zajęcia indywidualne, takie jak: indywidualny tok nauki, zindywidualizowana ścieżka kształcenia, zajęcia rewalidacyjne, wspomaganie, mogą być prowadzone w szkole lub zdalnie, z uwzględnieniem harmonogramu przedstawionego w ust. 1.
- Nauczanie indywidualne realizowane będzie zdalnie z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams.
- Specjaliści: pedagog, psycholog, terapeuta realizują zajęcia z uczniami stacjonarnie lub z wykorzystaniem metod pracy na odległość z uwzględnieniem harmonogramu przedstawionego w ust. 1.
- Nauczyciele stosują określone w Statucie Szkoły i przedmiotowych systemach oceniania sposoby oceniania nie wprowadzając dodatkowych form weryfikacji wiedzy uczniów. Potwierdzeniem sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczniów będą bieżące oceny wpisywane do dziennika elektronicznego.
- Nauczyciele zobowiązani są do prowadzenia zajęć edukacyjnych, zgodnie z przydzielonym wymiarem godzin i ustalonym planem lekcji lub harmonogramem.
II. Obowiązki nauczycieli i wychowawców klas.
- Koordynatorem procesu dydaktyczno-wychowawczego uczniów jest wychowawca klasy.
- Wychowawca klasy przypomina uczniom podstawowe zasady obowiązujące podczas stacjonarnego trybu nauki oraz przekazuje uczniom informację o zasadach bezpieczeństwa sanitarnego obowiązujących na terenie szkoły i zobowiązuje uczniów do ich przestrzegania.
- Wychowawca klasy na bieżąco monitoruje trudności wynikające z powrotu uczniów do stacjonarnej formy nauczania.
- Wychowawca klasy stara się sporządzić informację na temat braków i trudności, jakie powstały u poszczególnych uczniów podczas nauczania zdalnego i przekazać je nauczycielom prowadzącym zajęcia z uczniem.
- Wychowawca klasy na bieżąco monitoruje udział uczniów w zajęciach prowadzonych stacjonarnie i zdalnie.
- Wychowawca klasy na bieżąco monitoruje liczbę zachorowań oraz frekwencję uczniów swojej klasy i zebrane informacje przekazuje koordynatorowi ds. bezpieczeństwa.
- Wychowawca współpracuje z nauczycielami uczącymi klasę, pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz rodzicami uczniów. Wszelkie niepokojące sytuacje natychmiast zgłasza dyrektorowi szkoły i rodzicom uczniów.
- Nauczyciele dokonują analizy materiału nauczania, jaki został zrealizowany podczas nauczania zdalnego i wspólnie z uczniami określają partie materiału, które ewentualnie wymagają dodatkowego powtórzenia w czasie zajęć stacjonarnych.
- Nauczyciele przygotowują informację o poziomie realizacji podstawy programowej dla poszczególnych klas w odniesieniu do swojego przedmiotu i przedstawiają ją dyrektorowi szkoły.
- Po powrocie uczniów do stacjonarnej formy edukacji pedagog i psycholog szkolny monitorują proces adaptacji w warunkach nauczania stacjonarnego, diagnozują trudności adaptacyjne i podejmują działania zaradcze. W przypadku wystąpienia trudności w tym zakresie podejmują działania w celu ich rozwiązania, monitorują ich przebieg aż do ich całkowitego rozwiązania, o czym informują dyrektora szkoły.
- Pedagog i psycholog szkolny są dostępni dla uczniów i ich rodziców zgodnie z harmonogramem i zasadami obowiązującymi w stacjonarnym trybie nauki.
Stacjonarny harmonogram pracy pedagoga i psychologa szkolnego jest dostępny na stronie internetowej szkoły oraz zostaje udostępniony uczniom i rodzicom drogą elektroniczną przez dyrektora szkoły.
III. Wymagania sanitarno-epidemiologiczne obowiązujące w szkole
- Ogranicza się do minimum przychodzenie i przebywanie w szkole osób trzecich.
- Korespondencja szkolna przyjmowana jest w portierni lub pozostawiana w skrzynce na listy znajdującej się na zewnątrz budynku szkoły.
- Do budynku szkoły może wejść osoba (uczeń, pracownik szkoły, interesant) bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy domownicy nie przebywają w izolacji w warunkach domowych.
- Interesanci szkoły zgłaszają na portierni cel wizyty w szkole i pozostają w holu głównym oczekując na przyjście wskazanego pracownika szkoły.
- Dla osób z zewnątrz prowadzi się rejestr, w którym odnotowuje się imię i nazwisko tej osoby, numer telefonu oraz cel wizyty w szkole.
- Wszystkie osoby wchodzące do budynku szkoły obowiązkowo dezynfekują ręce i na terenie szkoły mają zakryte usta i nos maseczką oraz poddawane są pomiarowi temperatury. Jeśli temperatura przekracza 38°C osoba nie może wejść do budynku szkoły.
- W przypadku gdy zmierzona temperatura pracownika szkoły jest równa albo przekracza 38°C, pracownik nie podejmuje pracy i powinien skorzystać z teleporady medycznej.
- Jeżeli pracownik szkoły lub pielęgniarka szkolna zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych (w szczególności temperatura powyżej 38°C, kaszel, duszności) należy odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając min. 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów o konieczności pilnego odebrania ucznia ze szkoły (rekomendowany własny środek transportu). Do przyjazdu rodziców uczeń pozostaje w izolatorium pod opieką pielęgniarki szkolnej lub pracownika szkoły.
- Wszystkie osoby poruszające się w przestrzeni wspólnej szkoły starają się zachować bezpieczne odległości – minimum 1,5 m.
- Uczniowie wchodzą do szkoły i opuszczają budynek szkoły wejściem głównym.
- Ogranicza się liczbę uczniów korzystających z szatni wspólnych. Uczniowie pozostawiają okrycia wierzchnie na wieszakach przy salach lekcyjnych, w których się uczą.
- Uczniowie i pracownicy szkoły, przebywając w przestrzeni wspólnej (szatnie, korytarze, toalety) mają zakryte nos i usta.
- Wyznacza się stałe sale lekcyjne, do których przyporządkowana zostaje jedna klasa lub grupa.
- Wyznacza się sale, w których prowadzone są zajęcia grup oddziałowych lub międzyoddziałowych. Sale te podlegają dezynfekcji po każdej grupie uczniów.
- W miarę możliwości zajęcia wychowania fizycznego organizuje się na powietrzu.
- Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy zrezygnować z ćwiczeń i gier kontaktowych.
- Rekomenduje się prowadzenie zajęć innych przedmiotów na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne i jest to możliwe z uwagi na realizację podstawy programowej.
- O ile tylko pozwalają na to warunki atmosferyczne, przerwy śródlekcyjne uczniowie spędzają na boisku szkolnym lub w szkolnych atriach pod opieką nauczycieli dyżurnych.
- Uczniowie korzystają z własnych przyborów i podręczników. Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
- Sale oraz części wspólne (korytarze) muszą być wietrzone co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
- Infrastruktura szkoły i sprzęt sportowy muszą być regularnie czyszczone z użyciem detergentu lub innych środków dezynfekujących. W sali gimnastycznej używany sprzęt sportowy oraz podłoga powinny zostać umyte detergentem lub zdezynfekowane po każdym dniu zajęć, a w miarę możliwości po każdych zajęciach.
- W szkole nie można korzystać ze źródełka wody.
- Uczniowie i pracownicy szkoły mogą korzystać ze sklepiku szkolnego zachowując ogólne zasady bezpieczeństwa obowiązujące w szkole w okresie pandemii.
- W szkole możliwa jest organizacja wyjść i wycieczek szkolnych z zachowaniem ogólnych zasad bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa pandemicznego. Wyjścia i wycieczki klasowe mają na celu integrację grupy i mogą być prowadzone wyłącznie w plenerze. Do końca roku szkolnego 2020/2021 rekomenduje się organizację wycieczek jednodniowych.
- Zasady pracy biblioteki szkolnej określa odrębna procedura.